Saturday, August 21, 2010

Tugu Kemerdekaan

Mereka ini adalah penjajah, wajah mereka adalah wajah penjajah, pejuang kemerdekaan dipencilkan, yang dijadikan wajah hiasan tugu ini adalah wajah-wajah penjajah, apakah kita telah merdeka dari penjajahan sebenarnya? atau sekadar bertukar wajah?

Sempena Ramadhan yang mulia ini mari kita sedekahkan pahala al-Fatihah kepada pejuang-pejuang negara yang sebenarnya semoga roh mereka dicucuri rahmat dari Allah Taala dan celakalah hendaknya kepada pengkhianat dan tali barut penjajah.



Ada ke nama2 pejuang MELAYU???
cuba check nama yg ada kt tugu tu...semua nama omputih....he3

Tugu Negara pada mulanya telah dibina semasa zaman pemerintahan penjajahan Inggeris di Malaya. Ia diperbuat hanya dari sebuah tiang konkrit setinggi 10 meter yang terletak di Jalan Tugu. Pembinaanya bagi memperingati para tentera Inggeris yang mati dibunuh.

semua nama omputih

Friday, August 20, 2010

Penduduk Ipoh Dipaksa Kibar Bendera?

Walaupun Perayaan Bulan Kemerdekaan dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Aug 1, rakyat sekitar Ipoh terus memandang sepi tanpa mengibarkan bendera.

Rata-rata pemilik premis perniagaan atau bangunan disekitar bandar Ipoh masih terus sunyi sepi tanpa kibaran Jalur Gemilang.


Menyedari keadaan yang sugul ini, Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim telah mendesak penduduk Ipoh menaikkan Jalur Gemilang sekarang.

Beliau dilihat begitu terdesak hingga terpaksa mengadakan peraturan baru untuk mengugut para peniaga yang akan memperbaharui lesen perniagaan mereka dengan denda kompaun dan menyenaraihitamkan peniaga-peniaga yang tidak mengibarkan Jalur Gemilang.


Sumber loveperak

Wok tidak lagi mahu menjadi JANDA buat kali ke 23



                           WOOK tetap setia dengan suaminya, Mohd. Nor (gambar kecil).









HULU TERENGGANU – Warga emas berusia 108 tahun, Wook Kundur akan setia menunggu suaminya, Mohd. Nor Musa, 38, sehingga dia betul-betul insaf dan meninggalkan ketagihan dadah kerana tidak mahu menjadi janda untuk kali ke-23.

Namun, dalam tegas dia menyatakan, ini adalah kali terakhir dia mengeluarkan simpanannya untuk menjamin suaminya dan jika Mohd. Nor ditahan lagi selepas ini, lelaki itu terpaksa meringkuk di penjara.

“Tok tetap akan tunggu dia sebab tak nak jadi janda lagi,” kata Wook mengulas tindakannya mengeluarkan simpanan sebanyak RM2,000 untuk membebaskan Mohd. Nor yang sekali lagi ditahan dipercayai terlibat dengan dadah pada 9 Ogos lalu.

Sebelum ini, Mohd. Nor pernah ditahan selama setahun di Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) Sungai Besi dan Besut sebelum dibebaskan 15 Julai lalu.

Menurut Wook yang ditemui di rumah adiknya di Taman Perumahan Tok Randok, Ajil dekat sini, dia memang kesal dengan tindakan suaminya itu yang disifatkan masih tidak insaf kerana masih terjebak dengan dadah.

Bagaimanapun, katanya, dia juga tidak mahu ada perkahwinan lain lagi selepas ini.

Thursday, August 19, 2010

Mahfuz - Jangan Percaya Sandiwara Chua-Muhyiddin

PAS dan Pakatan Rakyat dinasihatkan supaya tidak terpedaya dengan rancangan terbaru BN mengenai pertelagahan antara Tan Sri Muhyiddn Yassin dengan Datuk Dr Chua Soi Lek berhubung cadangan menghapuskan kuota 30 peratus Bumiputera.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, cadangan Presiden MCA, Chua Soi Lek tersebut sebenarnya untuk mencuit emosi pemimpin Melayu dalam Pakatan Rakyat, khususnya PAS supaya mengambil sikap cauvinis seperti Umno dan Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa).

"Apa yang dilakukan oleh Presiden MCA (Chua) ini lebih untuk mencuit kita (PAS) dan Pakatan Rakyat, mereka mahu kita dilihat cauvinis macam mereka," ujarnya.

Katanya lagi, sekiranya provokasi Chua itu berjaya, sekaligus dapat menimbulkan rasa benci rakyat pada PAS dan Pakatan Rakyat sebagaimana mereka membenci politik perkauman Umno BN pada pilihan raya umum lepas.

"Untuk ajak orang Cina bersama MCA atau Umno atau BN, susah sebab rakyat tolak politik perkauman," ujarnya.


"Pilihan yang ada adalah mencetuskan semua ini supaya rakyat boleh benci kita pula semacam rakyat benci politik perkauman mereka ini."

Sambil menyifatkan inisiatif Chua sebagai opera cina serta mengulangi sandiwara Lim Kim Sai, Timbalan Presiden MCA pada tahun 1987 lalu, beliau mendakwa Chua cuba mencipta Operasi Lalang kedua sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Inilah persembahan opera terbaru MCA, dia (Chua) nak ulangi apa yang dilakukan oleh Lim Kim Sai, dia mungkin nak cetuskan apa yang pernah berlaku 23 tahun lalu," tegasnya.

Manakala, dakwanya lagi tindakan Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri memberi amaran pada Chua seakan mengulangi peranan Datuk Harun Idris (Ketua Pemuda Umno) membakar emosi orang-orang Melayu supaya anti Cina.

"Muhyiddin pula ambil peranan Harun Idris dengan pementasan bangsawannya rendah moral bagi membakar semangat Melayu," beliau menambah.

Dalam pada itu, beliau mempersoal motif Chua kerana tidak mengajak DAP bersama-samanya mendesak kerajaan pusat menghapuskan kuota Bumiputera.

"Bila Chua kata MCA akan cuba sependapat dengan DAP, maknanya dia cuba bersandar DAP dan tak boleh tolak DAP, kalau dia tolak DAP, Cina akan jauh dari MCA dan BN.

"Chua buat ini semua supaya orang-orang Melayu rasa terancam konon-kononnya MCA dan DAP bersatu, supaya heret orang Melayu dan orang-orang PAS sokong BN macam dulu," ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena turut mempersoal niat Chua kerana tidak menjemput Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sendiri bersama-samanya memperjuangkan cadangan menghapuskan kuota 30 peratus Bumiputera itu.

"Kalau ya cadangan Chua itu adalah resolusi Kongres Ekonomi Cina Malaysia, saya nak tanya: mengapa dia (Chua) tak ajak sekali DAP, tak ajak Guan Eng hapuskan kuota Bumiputera," soalnya sambil memuji tindakan Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang kerana paling awal bertindak memberi nasihat kepada pemimpin DAP supaya tidak terpengaruh dengan sandiwara Chua dan Muhyiddin.

Begitu juga dengan Umno, beliau berkata, tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempopularkan slogan 1Malaysia supaya orang-orang bukan Melayu tidak terus menolak politik perkauman parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Dengan sandiwara Chua-Muhyiddin, tambahnya lagi mungkin mampu membendung orang-orang Melayu dari melengkapkan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.

"Saya ingat Chua atau Muhyiddin pun tahu bahawa sokongan rakyat pada pilihan raya dulu (PRU12) umumnya adalah ehsan orang-orang Melayu, dia nampak takut kalau orang-orang Melayu sokong kita pada pilihan raya depan (PRU13)," beliau menambah.

Melihat pada politik kotor Chua dan Muhyiddin, beliau mencadangkan kepemimpinan PAS serta Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat supaya mempopularkan suatu jaminan sosial yang lebih jujur lagi dinamik kepada rakyat dalam masa terdekat ini.

Tycoon China membida Liverpool


Kenny Huang, tycoon atau bilionaire dari China telah membida secara rasmi kelab Liverpool dengan nilai ?350 juta untuk mengambil alih Liverpool daripada pemiliknya sekarang iaitu George Glillet dan Tom Hicks.Dalam satu laporan, Huang yang merupakan pemilik QSL Sports telah meminta peguamnya untuk berbincang dengan Barclays Bank untuk proses ini.
Beliau berharap agar dapat menyempurnakan pengambil-alihan kelab Liverpool sebelum tarikh perpindahan pemain ditutup pada 31 Ogos ini.
Nantikan maklumat terkini tentang pembidaan ini.

Wednesday, August 18, 2010

Rahsia Keajaiban Budu



Budu merupakan makanan traditional Kelantan dan Terengganu yang diperbuat daripada ikan bilis atau udang bari yang dijeruk sehingga hancur.
Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman.
Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.



Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan “kuno”.
Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif sepertiaterosklerosiskoroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal.
Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab [[diarrhoea|cirit (diarrhoea)], penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung danhipertensi.
Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh.
Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat.
Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya. kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah.
Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa danstokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air(vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin ADE dan K).
Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain seperti vitamin B1 (thiamin)vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasinvitamin B6 dan vitamin B12 (sianokobalamin).
Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin – yang mana vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun.
Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan.
Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon.
Seperti halnya vitamin Cvitamin E dan karotenoidisoflavon juga merupakan antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas.
Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan dan kematian sel.
Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut.
Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon unsur antioksidan iaitudaidzeinglisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi isoflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.
Penelitian yang dilakukan di Universiti North Carolina, Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan barah payu dara.
Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan.
Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) seperti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium.
Satu ujikaji rambang yang dijalankan, mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan.
Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi, budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik. Kandungan serat di dalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari umlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Research.
Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk dicernakan. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu seumpama cecair pelbagai vitamin yang memenuhi segala keperluan untuk tubuh badan.
Sumber : Wikipedia

Peraduan Copy Paste Raya 2010

Nak HandFon Or camera Digital Free??
anjuran pemilik blog MediaHehe


MediaHehe secara rasminya telah pon mempunyai 671 Fans(setakat aku masuk kontez ni r).. Dengan itu peraduan yang menjanjikan hadiah sebuah Kamera Digital dan MP4 akan dimulakan sekarang!

Apa yang korang perlu lakukan ialah Copy & Paste ayat yang diberikan ke dalam posting blog atau Wall Facebook korang.. Pertandingan akan ditutup pada 25 Ogos 2010.. Kemudian setiap peserta akan diberikan nombor cabutan bertuah masing-masing.. Nama pemenang dengan nombor yang bertuah mungkin akan diumumkan pada 27 Ogos 2010.

Memory: 1GB
Accessories: Earphone, CD, Manual, USB Cable & Battery Charger
Bagi yang nak menang MP4, Copy & Paste ayat di bawah:
Raya tahun ni saya nak layan lagu Selamat Hari Raya, Balik Kampung, Dendang Perantau dan lain-lain dengan MP4 yang dihadiahkan olehMediaHehe..
Kalau terasa nak MP4 ni gak, boleh usha www.gambarhehe.com


Raya tahun ni saya nak tangkap gambar kuih semperit, lemang Pak Ali, ketupat rendang dan semualah dengan Kamera Digital yang dihadiahkan olehMediaHehe..
Kalau terasa nak Kamera Digital ni gak, boleh usha www.gambarhehe.com

Monday, August 16, 2010



Apa pendapat anda sumer. Pakai tudung dah elok tapi tengok bawah.Adoi..

Sunday, August 15, 2010

Kisah Bekas Tahanan ISA(BANKRUP BUKAN PILIHAN)





Orang ramai yang mengikuti berita berhubung bekas tahanan ISA, Abdul Malek Hussin dan menganggapnya sebagai manusia paling malang di Malaysia tidak boleh persalahkan.

Nasib malangnya itu bermula pada akhir tahun 1998 apabila dia ditahan selama 57 hari mengikut ISA yang menafikannya sebarang hak untuk dibicarakan bagi mendapatkan keadilan yang sewajarnya.

Sepanjang tahanan itu, Abdul Malek didera secara mental dan fizikal. Malah dia mendakwa pernah dipaksa minum air kencing -- dan kini dia terpaksa membayar RM70,00 kepada orang yang bertanggungjawab menderanya.

Bagaimanapun, Abdul Malek tetap tabah apabila pada Khamis lalu, Mahkamah Persekutuan mengenepikan permohonannya untuk mendapatkan gantirugi sebanyak RM2.5 juta yang dianugerahkannya oleh Mahkamah Tinggi pada 2007 kerana bersetuju dengan penghujahannya bahawa penahanannya itu adalah salah.

Ibarat jatuh ditimpa tangga, selain menolak gantirugi itu, Abdul Malek juga diarahkan membayar RM20,000 sebagai kos kepada ketiga-tiga responden.

Sebelum ini, rayuannya kepada Mahkamah Rayuan pada Mac lalu juga ditolak dan dia diarahkan membayar RM50,000 sebagai kos litigasi.

Dalam menghadapi keputusan yang memungkinkannya jatuh bankrap, tanpa ruang pengadilan lanjut di mahkamah, kini Abdul Malek mungkin terpaksa meraih sumbangan orang ramai.

Abdul Malek yang bertugas sebagai pegawai penyelaras hal ehwal parlimen kepada ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau tidak suka idea 'menagih simpati' seperti itu, termasuk usaha mendapatkan bantuan daripada NGO.

Namun, pada masa yang sama beliau juga tidak ingin melihat dirinya diisytiharkan bankrap kerana keadaan itu akan memaksanya kehilangan banyak peluang dan tanggungjawab dalam tugasnya.

Katanya, beliau akan berhubung dengan NGO hak asasi manusia Suaram dan mengadakan pertemuan dengan NGO tersebut pada Isnin ini untuk membincangkan tindakan seterusnya.

Mahkamah Persekutuan Khamis lalu menolak permohonan rayuan Abdul Malek yang hilang gantirugi RM2.5 juta setelah Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan kerajaan untuk mengetepikan tuntutan samannya.

Mal ah, Abdul Malek juga diperintahkan membayar RM20,000 kepada setiap responden dalam kes tersebut -- pegawai cawangan khas Borhan Daud, ketua polis negara pada ketika itu Tan Sri Abdul Rahim Noor dan kepada kerajaan.

Ketika dihubungi oleh Malaysiakini, Abdul Malek membidas keputusan penghakiman itu yang disifatkannya sebagai 'kejam'.

"Mereka tolak permohonan saya untuk merayu. Mereka langsung tidak mahu mendengar kes saya. Ini amat kejam. Sekurang-kurangnya bagi jalan dan dengarlah dulu.

"Saya fikir badan kehakiman sebenarnya takut,” dakwanya.

"Bdan kehakiman sepatutnya menjadi benteng kepada rakyat untuk mencari keadilan. Tujuan rakyat ke mahkamah hanyalah semata-mata untuk mencari keadilan. Di negara ini, badan kehakiman menyokong rejim kuku besi. Habislah.

"(Mahkamah) telah gagal dalam tanggungjawab mereka menegakkan keadilan dalam mempertahankan hak asasi manusia dan menentang pemerintahan kuku besi,” katanya.



Sumber MALAYSIAKINI.



Saturday, August 14, 2010

Orang Islam..JOM tengok gambar ni












Korang sumer tengok lah gambar2 kat atas. Aku dapat tahu perkara ni pun dari sini

Sape2 yang biasa makan tu, fikir2 kan lah dan buatlah keputusan sebijaknya.

Thursday, August 12, 2010

Piala Dunia

Walaupun Piala Dunia da lama pun abis. Aku saje2 je nak kongsi kat korang pengalaman masa tengok final Spain lwn Belanda. Time tu, pihak UTHM(Universiti Tun Hussein Onn) telah membuat tayangan skrin besar kat Dataran Penyu. Aku selaku peminat SPAIN pergi join member2 aku g tengok kat Dataran tu. Ingat nak tengok kat kedai tapi tak syok r sebab x ramai. Jadi aku dan member2 aku g la ke dataran tu.

Pihak MPP pula telah menyediakan  cat untuk menconteng muka sebagai tanda sokongan kepada pasukan masing2. Aku pun apa lagi, join sekali r cat muka. Member2 ak pun join sekali cat muka.

Ni member aku.

Perlawanan kedua2 pasukan memang sengit. Aku dah macam nak tercabut jantung tengok aksi kedua2 pasukan. Mujurlah Iniesta menjadi penyelamat Spain.(goal minit 115)

Setakat ni je la post aku ari ni. Kepada seluruh Umat Islam. Puasa jangan tinggal, nanti tak dapat duit raya.


                                                 
Ni la aku.

Wednesday, August 11, 2010

Puasa @ Pose

Hari ni first day kita sumer puasa di bulan Ramadhan. Puasa kali ni juga merupakan first time aku berpuasa di rumah sewa aku bersama budak2 rumah. Sebelum ni puasa kat rumah dan asrama je. So, puasa tahun ni aku harap dapat masak sendiri kat rumah. Nak rasa juga masakan sendiri(kan3).Semalam pun keluar pemberitahuan hari puasa



Hari first sahur, aku juz beli lauk kat kedai je la dan berbuka petang ni pun beli lauk je la. Malas lagi nak masak2 ke. Nanti nak berbuka nanti memang konpem2 je g bazar ramadhan. Nak membeli tu, ingat2 lah nasib umat Islam lain kat negara lain tu



 K la. Saja2 je nak share citer aku ari ni.

Lain kali aku update lagi la blog aku ni. Dah nak berkulat blog aku ni(lama x bukak blog).

ADIOZZZZZZZZZZZ

POSE JANGAN TAK POSE

Nanti berbuka makan jangan gelojoh erk.